Vedení školy v dubnu 2021 učinilo poměrně rozsáhlé šetření o kvalitě distanční výuky a spokojenosti s ní.
Šetření probíhalo těmito způsoby:
- Dotazníkové šetření pro všechny žáky
- Dotazníkové šetření pro rodiče žáků 1.-3. ročníků
- Setkání studentského parlamentu a sdělení názorů zástupců parlamentu
- Analýza výuky jednotlivých předmětů v rámci předmětových komisí
- Rozhovory vedení školy s učiteli
- Rozhovory se žáky
- Informace od třídních učitelů o situaci ve třídách
- Komunikace vedení školy s řediteli jiných škol, výměna poznatků a zkušeností
- Analýza výsledků žáků v jednotlivých předmětech, analýza výsledků během distančního a prezenčního studia
Souhrnné zjištění
Z průzkumu vyplynulo, že (statistiky významná většina se ztotožňuje s těmito závěry, samozřejmě ojedinělé nespokojenosti se vyskytují):
- Cca ¾ žáků a rodičů jsou s výukou spokojeni – samozřejmě vzhledem k možnostem
- Nastavení systému, tedy off-line/online forma též vyhovující, občas drobné výhrady
- Komunikace s vyučujícími většinou v pořádku, v případě „pocitu přetěžování“ apod. jsou žáci vedeni k „dohodě“, tedy komunikaci s vyučujícími a poradenským týmem, opět občas drobné výhrady
- Nejsou vážné problémy s technikou, připojením apod.
- Žáci i rodiče mají možnost konzultovat problémy s třídním učitelem, poradenským týmem i s vedením školy
- Žáci by přivítali „zpestření výuky“, ale uvědomují si omezené možnosti, žáci i vyučující přišli se smysluplnými náměty, které budou realizovány
- Žáci by rádi akce, které se nekonaly, absolvovali v náhradním termínu
- Pozitivum distanční výuky je zvýšení samostatnosti žáků, zlepšení práce s počítačem a nutnost organizace času, tedy výchova k samostatnosti
- Negativem je mnoho času u počítače, ztráta sociálních kontaktů, obtížnější zvládnutí učiva, ztráta motivace
Další zjištění, náměty apod. (opět platné pro statisticky významnou většinu)
- Zájem o výšení počtu „akcí“, tedy workshopy, přednášky, besedy
- Někdy se žáci cítí přetěžováni, velké množství úkolů – zhruba 20 % žáků má tento pocit, ale naopak 20 % se domnívá, že úkolů a online hodin je málo
- Chybí sociální kontakt, délka uzavření škol je příliš dlouhá
- Distanční výuka prezenční nenahradí
- Motto školy „škola nás baví, chodíme sem rádi“ je skutečně platné
- Pouštění prezentací v hodinách je nudné, někdy jsou problémy v komunikaci a sjednocení požadavků vyučujících
- Hodnocení není zcela objektivní, dá se opisovat a podvádět
- Maturanti měli mnohem více času na přípravu k maturitě, na druhou stranu pociťují jako nedostatek to, že nebyla téměř celý rok prezenční výuka
- Obava z návratu do školy, písemky, zkoušení, budou chybět vědomosti
- Neví se nic dopředu, kritika tohoto
- Občasná nespokojenost s konkrétním předmětem
Závěrečné zhodnocení vedením školy
- Převážná část zjištěných skutečností byla očekávána, délka distanční výuky je opravdu příliš dlouhá, priorita návratu žáků do škol není naplňována, bohužel není v možnostech vedení školy toto ovlivnit. Informace, které máme, také nejsou komplexní, vše se mění a vyvíjí…
- Vedení školy si uvědomuje námitky žáků a rodičů, problém s „přetěžováním“ by měli žáci v prvním kroku řešit s vyučujícími za pomoci třídních učitelů, snahou vedení školy je významnou měrou posílit komunikační kompetence žáků, což se většinou daří.
- Všechna zjištění byla a budou analyzována a řešena s kompetentními osobami tak, aby se kvalita výuky zvýšila co nejvíce. Samozřejmě nikdy nebude ale vše tak, aby „byli spokojení všichni“, z tohoto důvody vedení školy hodnotí výsledky průzkumu jako „poměrně dobré“ – počet spokojených je výrazně větší než počet nespokojených.
- Organizace distanční výuky je pro převážnou většinu žáků vyhovující, vedení školy průběžně kontroluje, nedostatky jsou řešeny a odstraňovány.
- Vedení školy udělá vše proto, aby akce „které neproběhly“, byly dle možností alespoň částečně nahrazeny.
- Obava z návratu žáků je zbytečná, žáci po návratu nebudou zatěžováni nadměrným množstvím testů, chybějící znalosti budou dovysvětleny, v příštím roce budou podniknuta opatření ke „srovnání znalostí“.
- Vedení školy se ztotožňuje s názorem maturantů na absenci prezenční výuky, chápe náročnější podmínky maturity (např. i respirátory), na druhou stranu v distanční formě měli žáci mnohem více času, opakovalo se mnohem více, tedy k obavám důvod není.
- Ve srovnání s ostatními školami lze výsledky ankety i nastavení formy výuky hodnotit jako nadprůměrné, ale toto hodnocení si musí každý udělat sám.
- Vedení školy i všichni vyučující jsou „otevřeni žákům i rodičům“, je možné se na nás kdykoliv obrátit, připomínky, dotazy, náměty budou řešeny vždy a co nejrychleji.
- Výsledky žáků v distanční formě se výrazně neodlišují od výsledků v prezenční formě, samozřejmě možnost opisování apod. je mnohem větší, ale jsme na výběrové škole, žáci se učí pro sebe, tedy podváděním podvádí hlavně sami sebe.
- Vedení školy děkuje všem, kteří vyjádřili pozitivní názor, a děkujeme i za cenné připomínky a náměty.
- Věříme, že od září „bude normální svět“, tedy že budeme chodit do školy tak, jako dříve.
Motto naší školy je „Škola nás baví, chodíme sem rádi“… a myslíme, že opravdu platí.
RNDr. Václav Opatrný
ředitel